Výuka informatiky na základní škole využívající digitální pomůcky
Za posledních pár let se technologie rychle rozvíjí a otevírají se tak nové možnosti ve vzdělávání. Jednou z oblastí, která je v současnosti velmi populární, je výuka informatiky pomocí technologií jako jsou například headsety pro virtuální realitu, programovatelné drony, výukové roboty a nahrávací studia.
Virtuální realita (VR) je revoluční technologie, která umožňuje studentům interaktivní a zábavný způsob učení. Při výuce informatiky mohou žáci pomocí VR zažít virtuální svět, a tak se všeobecně hodí i pro výuku dalších předmětů na základní škole. Mezi tyto předměty jednoznačně patří zeměpis, kde je možné headsety použít pro virtuální cestování, ale také chemie s virtuální laboratoří, nebo výtvarná výchova s aplikacemi pro 3D design. V rámci výuky informatiky, je možné headsety využívat coby nástroj k výuce o virtuální realitě samotné, dále však například k výuce programování.
Výukoví roboti jsou nástrojem, který přináší do výuky informatiky zpětnou vazbu pro žákovské výkony v reálném světě. Tito roboti umožňují studentům experimentovat s programováním. Žáci mohou vytvářet a programovat roboty, které následně provádí různé úkony, jako je sledování čáry, vyhýbání se překážkám nebo dokonce komunikace s ostatními roboty. Tímto způsobem se učí základy programování a komunikace mezi stroji.
Programovatelné drony jsou dalším nástrojem, který může obohatit výuku informatiky na základní škole. Tyto drony umožňují studentům seznámit se s principy programování a logiky. Programování těchto dronů je identické programování ostatních výukových robotů, přidaná hodnota je v zahrnutí výškového pohybu. Tímto způsobem se učí vytvářet algoritmy a řešit problémy pomocí kreativity a logického myšlení.
3D tiskárny poskytují žákům možnost fyzicky se dotknout výsledků své práce v 3D modelovacím softwaru. Práce v 3D modelovacím softwaru a následný výtisk rozvíjí kreativitu žáků a umožňuje pedagogům přístup k pomůckám pro využití v téměř všech předmětech, vyučovaných na základní škole.
Nahrávací studio umožňuje studentům vytvářet vlastní obsah jako jsou videa, podcasty nebo prezentace. Žáci se tak učí nejen technickým dovednostem, ale také komunikaci a prezentaci svých nápadů. Nahrávací studio je výborný prostředek pro rozvoj kreativity a sebevyjádření.
Výuka informatiky na základní škole s využitím virtuální reality, programovatelných dronů, výukových robotů a nahrávacího studia přináší nejen zábavu, ale také velkou hodnotu pro žáky.
Mgr. Martin Daňhel, DiS.