Činnost žákovského parlamentu

Den dětí

Členové žákovského parlamentu si přáli pro své spolužáky uspořádat ke dni dětí zábavnou stezku se stanovišti. Žáci 4.-9. tříd se tedy v pátek 6.6. vydali se svými třídními učiteli za tímto dobrodružstvím, kde je na konci čekal poklad v podobě sladkostí. Prošli 9 stanovišti, kde museli plnit úkoly. Všechna tato stanoviště vymysleli a obsluhovali naši parlamenťáci. Žáci si tak mohli vyzkoušet luštění dračího písma, zaskákat si panáka anebo zahrát anglické pexeso. Nezbytná byla spolupráce v rámci třídního kolektivu. Byl to den plný odpočinku a smíchu a tímto děkujeme za organizaci žákovskému parlamentu a za spolupráci našim pedagogům.

 

Ponožkový a Modrý den na naší škole

Naše škola se připojila k důležitým celosvětovým kampaním na podporu porozumění a přijetí lidí s odlišnostmi. Díky iniciativě žákovského parlamentu jsme uspořádali Ponožkový den a Modrý den.

Ponožkový den, který jsme uspořádali na podporu lidí s Downovým syndromem, se nesl ve znamení pestrých a různorodých ponožek. Barevné ponožky symbolizují jedinečnost každého člověka a zároveň upozorňují na důležitost tolerance a vzájemného respektu.

Modrý den jsme věnovali podpoře lidí s poruchou autistického spektra. Žáci i učitelé přišli v oblečení modré barvy, která je s touto problematikou tradičně spojována. Cílem dne bylo rozšířit povědomí o autismu a podpořit porozumění těm, jejichž svět může být trochu jiný, ale stejně hodnotný.

Oba dny se setkaly s velkým zájmem a pozitivním ohlasem. Děkujeme všem, kteří si oblékli barevné ponožky nebo modré oblečení a pomohli šířit důležitou myšlenku.

Za žákovský parlament

Mgr. Nikola Bracková

Činnost žákovského parlamentu Činnost žákovského parlamentu

Činnost žákovského parlamentu

Činnost žákovského parlamentu

Žákovský parlament zpříjemnil odpoledne seniorům

Děti ze žákovského parlamentu naší školy se vydaly na návštěvu do místního domova důchodců, aby strávily čas se seniory a zpříjemnily jim den. Cílem této akce bylo propojit generace, podpořit vzájemné porozumění a vytvořit radostnou atmosféru pro všechny zúčastněné. Během odpoledne si děti a senioři zahráli deskovou hru „Člověče, nezlob se!“.

Děkujeme dětem za jejich čas, energii a laskavý přístup a také personálu domova důchodců za vřelé přijetí. Věříme, že tato akce nebyla poslední a že se podobná setkání budou opakovat i v budoucnu!

Mgr. Nikola Bracková

Činnost žákovského parlamentu Činnost žákovského parlamentu Činnost žákovského parlamentu

Tajemství posledního vlka na Jasence v Zubří

V měsíci listopadu proběhl výjezd žákovského parlamentu. Téma třídenního pobytu neslo pojmenování „Tajemství posledního vlka“, který nám připravila organizace Tokaheya a společnost Starez. Cílem byla spolupráce členů parlamentu v týmu a uvědomění si následujících principů.

První den žákům lektoři některé principy vlčí smečky vysvětlili. Po každé hře nebo aktivitě pak probíhal kroužek, kde žáci sdíleli, jaké principy si v dané aktivitě osvojili a jaké volili strategie, co jim fungovalo nebo naopak nefungovalo. Děti se mezitím vším naučily rozdělávat oheň, postavit přístřešek v přírodě i základy první pomoci. Užily si noční hru v lese, při které se musely spolehnout pouze na vlastní zrak. Závěrem nás čekal rituál, který si žáci společně s lektory připravili. Při svitu svíček si každý člen poklekl na vlčí kožešinu, rituálně se napil uvařeného čaje na ohni a byl přijat do vlčí smečky. Nepostradatelná byla zábava, kterou jsme si užili při hudebním večeru nebo při vlčím lovu.

Poslední den si pak sami žáci doplnili další 3 vlastní principy, které si přejí dodržovat. I přesto, že se jedná o žáky žákovského parlamentu a tudíž jsou zde velké věkové rozdíly, vznikla za tuto krátkou dobu nová přátelství. Členové parlamentu se navzájem více poznali a uvědomili si, že každý z nich do týmu přináší něco jedinečného a zároveň nepostradatelného.

Co si z pobytu odnáší žáci?

„Odnáším si skvělý pocit a mnoho skvělých zážitků a třičtvrtinu jmen, který jsem ještě v pondělí neuměla. Zjistila jsem, že nehledě na ročníky, se dokážeme spolu bavit a něčeho dosáhnout. Tohle sblížení nám pomohlo zjistit, že jsme fakt dobrý tým a doufám, že nám to pomůže s dalšími věcmi a akcemi, které naplánujeme na parlamentu.“     Klára M., 9. ročník

„Odnesl jsem si spoustu nových věcí, naučil jsem se lodní uzel či první pomoc. Bylo fajn na pár dní vypadnout z města na čerstvý vzduch. Také jsem zjistil, že jsem se dříve podceňoval a že zvládnu spoustu věcí. Moc jsem si to užil a všechny hry byly super.“ Maty M., 8. ročník

„Odnesl jsem si mnoho nových poznatků a hezkých zážitků. A také jsem se naučil mnoho nových dovednosti. A moc se těším na nový akce. A asi nejvíce se mi líbila hra jménem aréna, protože jsme se všichni spojili a snažili jsme se do toho dát všechno.“ Ondra M., 9. ročník

„Moje nejoblíbenější akce byla vlčí lov. Odnáším si odtud nové kamarády. Naučil jsem se lodní uzel. Líbí se mi, že jsme dokázaly být hodně dobrý tým.“   Maty H., 5. ročník

„Odnesla jsem si hodně nových zážitků. Nejvíce se mi líbila noční hra. Naučila jsem se zapálit oheň a základy první pomoci.“ Ester S., 9. ročník

„Výjezd byl plný zábavy, zážitků a vzpomínek na které nikdy nezapomenu. Naučila jsem se první pomoc, lodní uzel či zapálit oheň. Také jsem se seznámila s lidmi, které jsem vůbec neznala a dozvěděla jsem se o nich i něco zajímavého. Moc se mi líbily tyto 3 dny strávené v Zubří s lidmi z parlamentu.“ Nela R., 8. ročník

„Odnesla jsem si spoustu vzpomínek a zážitků, spoustu nových kamarádů, taky nové znalosti. A naučila jsem se i rozdělat oheň sirkami.“ Tereza V., 8. ročník

„Odnesla jsem si spoustu dobrodružství a zážitků. Jsem ráda, že jsem se skamarádila s někým, koho jsem neznala. Zjistila jsem, že můžeme být super tým.“ Natálie K., 8. ročník

„Odnesla jsem si spoustu vzpomínek a zážitků. Taky hodně nových přátel. Naučila jsem se spoustu nových věcí. A odjíždím domů s dobrým pocitem.“ Terka L., 6. ročník

 

Mgr. Iveta Smejkalová

Mgr. Nikola Bracková

 

Pěšky do školy

Naše škola se přes iniciativu žákovského parlamentu zapojila do výzvy „Pěšky do školy“. Cílem projektu je bezpečné prostředí před školou s méně auty a taktéž zdraví žáků, které chůze po ránu nastartuje a probere, a jejich školní den tak může plynout podstatně lépe.

Výzvy se zúčastnila většina tříd naší školy, které kromě toho, že sbíraly bodíky za pěší příchod do školy, také uspořádaly různé doprovodné akce.

Druháci pod vedením paní učitelky Joskové si vedli deníky a na závěr týdne obdrželi diplomy. Z jejich postřehů soudíme, že zažili mnohé: „Taťka ušetřil benzín“, „potkal jsem se s více kamarády, než když jsem jel v autě“, „šla jsem sama a mohla jsem skákat do kaluží“, „viděla jsem lišku“.

Osmáci si užili společnou snídani na schodech před školou a také společnou rozcvičku za doprovodu hudby. Páťáci vytvořili skvělé propagační materiály a před výukou se ještě společně prošli v okolí školy, stihli si tak před výukou popovídat. Sedmáci dokonce zvládli v jednom ránu společnou snídani i procházku, během které křídami pomalovali chodník hesly spojenými s touto výzvou.

V některých hodinách si učitelé pro děti připravili pracovní listy ke změnám klimatu, na něž má doprava velký dopad. Povídali si o uhlíkové stopě, skleníkovém efektu a o způsobech, jak klima můžeme ovlivnit.

Co se týče vyhodnocení, nejvíce bodů za chození do školy pěšky a za doprovodné aktivity získaly třídy V. A a V. B se 113 body a v závěsu za nimi třídy VIII. A a VIII. B se 112 body. Tyto třídy obdržely od žákovského parlamentu sladké odměny.

 

Mgr. Iveta Smejkalová

Československý den

Jedním z výsledků květnového pobytu žáků naší školy v rámci Erasmu+ byl projekt k 28. říjnu. Protože tento projekt vznikal ve spolupráci s žáky ZŠ Podzahrádná v Bratislavě a tento den se slaví výroční vzniku Československa, byl projekt nazván „Československý den“.

Datum konání bylo stanoveno na 25. října 2023. V tento den přišly děti do školy v barvách trikolory, jelikož kombinace barev je totožná pro Česko i Slovensko. Děti čekal neobvyklý den.

Žáci 2. stupně nezamířili do svých tříd jako obvykle, ale řídili se speciálním rozvrhem, který byl stanoven na tento den. Skupinky žáků byly věkově smíšené, a tak se na jednotlivých stanovištích, která si pro ně učitelé připravili, potkali s žáky jiných tříd, mohli si při řešení úkolů vzájemně vypomoci a vznikl tak prostor pro vytvoření nových kamarádství. Stanovišť bylo celkem sedm, všechny nějakým způsobem zaměřené na již zmíněné téma. Na jazykovém stanovišti se žáci seznámili se zajímavostmi slovenského jazyka, přečetli si vtipy ve slověnštině nebo si zahráli bingo na porozumění slovenských slov. V učebně informatiky si ověřili své znalosti o Československém státu pomocí interaktivní hry AZ kvíz. V tělocvičně je pak čekala galerie nejznámějších československých sportovců a sportovkyň. V zeměpise práce se slepou mapou Slovenska a v dějepise naučné video, po jehož zhlédnutí si ověřili své znalosti pomocí kvízu. V hudebně žáci poslouchali československé duety a pracovali s hymnami obou republik – tu slovenskou si třeba zkusili zahrát na barevné trubky, tzv. boomwhackers. Na matematickém stanovišti žáci luštili matematické křížovky a šifrovačky. Cílem bylo získat číselný kód zámku, na kterém se nacházely klíče od třídy. Stanoviště mělo pozitivní reakce, až na jednu, která se často opakovala: „Paní učitelko, škoda, že jste nás nezamkla doopravdy“. Aktivit bylo mnoho a patří velký dík pedagogům za jejich přípravu. Společným zakončením byla spolupráce všech žáků 2. stupně pod vedením paní učitelky Kubátové na československém plakátu, který je k vidění ve vestibulu školy. Za odměnu nás čekali ve školní jídelně halušky, které se kolektivu školní jídelny moc povedly.

Ani žáci prvního stupně nepřišli zkrátka. Prvňáčci se pod vedením paní učitelky Žďárské seznámili se státními symboly a vyrobili si vlaječky. Paní učitelka Josková děti zase seznámila s významnou postavou roku 1918, T. G. Masarykem. Třeťáci si s paní učitelkou Vovsovou vyrobili speciální složku s nadpisem „Vznik ČSR“, kterou si vyzdobili a postupně do ní během dne vkládali informace, které se dozvěděli. Ve čtvrtých třídách tomuto tématu vyučující taktéž věnovali čas, během něhož si poslechli obě hymny, a dále žáci vybarvovali vlajky, třídili pojmy a slova na české a slovenské (např. jména prezidenta a prezidentky, oblíbených pokrmů, nejvyšších pohoří, typických výrobků apod.) a nakonec počítali s eury a korunami.

Děti v družině pod vedením vychovatelek Blažkové, Flekové a Killerové zvládly historii s pořady ČT EDU, českou i slovenskou hymnu, naučily se slovenskou verzi Prší, Prší, zatančily si slovenský taneček a vyrobily vlaječky. Součástí byl i zábavný poznávací kvíz a tvoření odznáčků s vlajkou, které si děti odnesly domů.

 

Za žákovský parlament,

Mgr. Iveta Smejkalová a Mgr. Michaela Žďárská

Halloweenské masky

České dušičky, indické Diwali nebo původně keltský Halloween. V úterý 31.10. se žáci naší školy převlékli za libovolné strašidelné postavy a společně si udělali velkou fotku. K vidění byly čarodějnice, kostlivci, mrtvé nevěsty nebo dokonce jeptišky. Žákům tato akce ozvláštnila klasický školní den.

 

Za žákovský parlament Karolína Melnyková, IX. A

 

Činnost žákovského parlamentu Činnost žákovského parlamentu Činnost žákovského parlamentu Činnost žákovského parlamentu

Volby do žákovského parlamentu

S nově příchozím školním rokem jsou u nás na škole spjaty i volby do žákovského parlamentu. V každé třídě směl kandidovat libovolný počet kandidátů, zvoleni pak byli vždy dva zástupci. Pro voliče byly nachystané volební lístky. Nutný byl i žákovský průkaz, který žáci předložili volební komisi, aby mohl být jejich hlas úspěšně započítán. Nechyběla ani plenta, za kterou děti vložily vybraný volební lístek do obálky a poté do volební urny. Žáci si tak vyzkoušeli průběh opravdových voleb.

Během voleb jsme si připomněli principy demokracie a státní symboly České republiky.

Nově zvoleným členům gratulujeme!

 

Za žákovský parlament,

Iveta Smejkalová a Michaela Žďárská

Pyžamová bojovka

Dne 20. června proběhla na naší škole Pyžamová bojovka. Jednalo se o akci, na jejímž počátku stála spolupráce jednoho z mezinárodních týmů žáků z Brna a Bratislavy, kteří se účastnili programu Erasmus+, skupinová mobilita. Tento nápad pak propracovali členové Žákovského parlamentu, kteří se také skvěle zhostili úlohy organizátorů.

V tento den tedy přišli žáci třetích až devátých tříd do školy v pyžamu a od druhé vyučovací hodiny začínala bojovka. Odehrávala se nejen ve škole, ale i na sídlišti.

První úkol byl dostat se z escape room za určitý časový limit. Když vše žáci splnili, dozvěděli se, kudy mají jít dále. Na dalších zastaveních pak řešili různé šifry, luštili křížovku. Pokud vše zvládli, dostali se až do cíle, tedy do Sherwoodu.

Po vyluštění barvy, která byla ukryta ve zprávě napsaná morseovkou, hledali žáci obálku s touto barvou. Ta ukrývala flash disk.  Na něm byl nahrán film. Pak se žáci i s učiteli odebrali do tříd, kde jako odměnu zhlédli tento film.

Akce byla velmi úspěšná a přispěla ke zpestření konce školního roku. Velkou pochvalu si zaslouží především členové Parlamentu, kteří svou roli na stanovištích skvěle zvládli.

Za Žákovský parlament Alena Kulendíková

Den bez aktovek

No backpack day neboli Den bez aktovek (školních batohů) je akce, do které se v současnosti zapojuje řada škol po celém světě. V tento den si žáci musí všechny pomůcky do výuky donést v rukách nebo v čemkoliv jiném než v obvyklých batozích, či aktovkách. Cílem je poukázat na problematiku rozvojových zemí, kde si miliony dětí nemohou dovolit školní batoh, a tak si musí veškeré pomůcky do vzdálených škol nosit v rukách.

Náš žákovský parlament se rozhodl do akce také zapojit. No backpack day se uskutečnil ve středu 1. února 2023. Většina žáků v tento den opravdu dorazila s netradičními zavazadly a podpořila tak nejenom původní cíl akce, ale také si tento den užila.

“Fantazii se meze nekladou” – toto rčení se i tentokrát potvrdilo. Žáci si donesli i dovezli školní pomůcky například v dětských kočárcích, nákupních vozících, kufrech, kyblících nebo přepravkách pro zvířata. Nejoriginálnější nápady byly oceněny sladkou odměnou.

Alena Kulendíková

Den v Santa čepičkách

Členové žákovského parlamentu se rozhodli, že 13.12. proběhne Den v Santa čepičkách. I když to rozhodně není náš symbol Vánoc, bylo až s podivem, kolik dětí v tomto úboru přišlo, což ukazuje přiložené foto.

ŽP